Venture Media.nl - uw toolbox naar ondernemersfinanciering

Nieuws | 1001 Financieringen | Opinie en advies | Nieuwsarchief | Begrippen | Reageer |
Venture Capital Gids | Crowdfunding Gids Excel | Overzicht financieringstools | Toolbox Shop |

Bescherming door octrooien wordt zwaar overschat


- OCTROOIBESCHERMING IN DE STARTUP-FASE ZO GOED ALS ZINLOOS

06-03-2017 - Investeringscriteria

Enkele weken geleden kregen ondernemers op deze website de gelegenheid gratis vragen te stellen over investeerders.



De vraag

René vroeg:

'De meningen zijn verdeeld, maar hoe kijken investeerders aan tegen het huidige patentsysteem.

Meer specifiek: Hecht de gemiddelde investeerder er belang aan dat een bedrijf waarin het investeert zijn/haar intellectuele eigendom op één of andere manier beschermd heeft?' Denk aan een patent.

Het antwoord

Het antwoord is: zowel ‘ja’ als ‘nee’.

Ja, want in principe is het goed als een vinding is beschermd.

Nee, want dit op zich logische uitgangspunt veroorzaakt in 95 procent van de gevallen vooral problemen.

Ik heb in de loop der tijd tientallen ondernemers gesproken die veel tijd, geld en energie hadden gestoken in het beschermen van hun vinding. Ze hadden een idee uitgewerkt of zelfs een prototype van een product gebouwd en de volgende stap die ze namen was duizenden euro’s uitgeven aan het aanvragen van een octrooi.

(Wat ondernemers meestal een ‘patent’ noemen, is in het Nederlands recht een 'octrooi'. Een 'patent' bestaat alleen in de Engelstalige wereld. Het gebruik van het woord 'patent' is voor mij een weggever dat men er nog niet serieus naar gekeken heeft.).


Zinloos

Dat is volstrekt zinloos, om een aantal redenen.

Ten eerste omdat als je serieuze octrooibescherming nastreeft, moet je het Europa-breed en buiten Europa (VS, Azië) regelen. Dat kost tienduizenden euro’s.

In de tweede plaats omdat de aanvraag van het octrooi je erg veel tijd zal kosten, ook al huur je experts in die het voor je te regelen. De experts worden vaak op uurtje-factuurtje-basis betaald, dus die zullen het proces zo lang mogelijk rekken. Het kost je dus ook veel meer tijd dan je denkt.

De derde reden waarom vrijwel alle ondernemers met octrooien de mist in gaan is omdat ze vergeten te toetsen of er in de markt behoefte aan hun vinding bestaat.

Het enthousiasme over de vinding is doorgaans zo groot dat ze er van uitgaan dat de markt er gewoon is, terwijl dat meestal juist het grootste probleem gaat worden.

De vuistregel is dat 9 van de 10 producten floppen en dat die 1 op de 10 die een succes werd, eerst verschillende malen opnieuw gelntroduceerd moet worden (in verschillende vormen) voordat het een succes wordt.

Gedwongen openbaarmaking

De vierde reden waarom je als ondernemer uiterst voorzichtig moet zijn met octrooien is dat er aan het octrooi een publicatieplicht vast zit die je dwingt om je vinding openbaar te maken.

Zodra het Nederlands Octrooibureau je vinding heeft behandeld, maakt dit bureau het octrooi openbaar en kan iedereen er naar hartenlust in kijken.

Om een voorbeeld te geven, ik heb zelf in 2008 de ‘verloren gegane vinding van Jan Sloot’ (het zogenaamde 'kastje van Jan Sloot' waar in de media veel over te doen was en waar Roel Pieper een hoofdrol in speelde) gereconstrueerd aan de hand van een octrooipublicatie van de overleden uitvinder. Dat gebeurde in een artikel in het tijdschrift De Ingenieur.

Het vijfde probleem met octrooien hangt samen met het vierde. Als je er eenmaal een hebt, is het compleet nutteloos.

Een octrooi biedt pas bescherming als het een onderdeel is van een serie octrooien die elkaar ondersteunen en waarbij je voldoende geld hebt gereserveerd om een leger advocaten in te huren die voor een rechtbank jouw octrooien kunnen verdedigen tegen een copycat. De kosten voor een wereldwijd octrooi lopen naar mijn informatie in de tienduizenden euro’s. De kosten voor een serie verdedigbare octrooien en bovengenoemd leger advocaten kunnen tienduizenden tot honderdduizenden euro’s belopen.

Dure professionele erkenning

Waarom horen ondernemers dan zo vaak dat het belangrijk is een vinding met een octrooi te beschermen? Het advies is vrijwel altijd afkomstig van mensen die zelf nog nooit een product op de markt gebracht hebben.

Het is niet lullig bedoeld, maar het overgrote deel van de mensheid, inclusief het grootste deel van de zelfstandige adviseurs, heeft nu eenmaal geen enkele ervaring met het vermarkten van producten.

Meer specifiek komt het advies vaak van octrooigemachtigden, ambtenaren, medewerkers van incubators (vaak, maar niet altijd semi-ambtenaren) of technici met een vinding maar zonder bedrijf.

Het advies om een nieuwe vinding met een octrooi of patent te beschermen komt nooit van succesvolle ondernemers.

Wie dat niet gelooft, mag alle boeken, interviews en Youtube-video's eens gaan doorspitten over en met top-ondernemers als bijvoorbeeld Steve Jobs, Richard Branson, Bill Gates, Larry Ellison (Oracle) en Mark Zuckerberg.

Of al het materiaal van top-investeerders als Peter Thiel (Facebook), Jason Calacanis, Marc Andreessen of Tim Ferriss. Geen enkele van deze ondernemers of investeerders zul je ooit in welke vorm dan ook horen zeggen dat het een pak van hun hart was dat ze op tijd een technologische vinding konden beschermen. Want zo belangrijk is dat namelijk niet.

Wie dat nog niet gelooft, moet maar eens de geschiedenis van de Wright Brothers napluizen, de broers die in 1903 het vliegtuig uitgevonden hebben. Ze spendeerden jaren en een godsvermogen aan het verdedigen van hun vinding tegen de concurrentie en dachten dat een patent daarvoor toereikend was.

Als overwinnaars uit de strijd kwamen namen als Douglas, Lockheed, McDonnel, Vought en Fokker. Die wierpen geen 'patent' in de concurrentiestrijd, maar innovatie en marketing. Van de Wright Brothers hebben we niets meer gehoord.

Helaas verdienen in de meeste gevallen alleen andere partijen aan een 'patent' en niet de ondernemer. De ondernemer of uitvinder betaalt een hoge prijs en krijgt vaak op zijn best een vorm van professionele erkenning.

In welke situatie?

De vraag van René hoe belangrijk het voor een investerder is dat een vinding (innovatie) beschermd is, is dus gebaseerd op een misverstand. De vraag die hij zich zou moeten stellen is: in welke situatie is het verstandig dat mijn vinding beschermd is en hoeveel geld zou dat mogen kosten?

Dan kom je op het terrein van het businessplan en het business model of verdienmodel. Zo lang het business model van het bedrijf dat het nieuwe product gaat introduceren, niet gevalideerd of bevestigd is (dwz er moet aantoonbaar koopkrachtige vraag zijn naar het product), zo lang is het zinloos te gaan investeren in de bescherming ervan.

Het valideren van een business model kan tegenwoordig vrijwel kosteloos, en zelfs zonder dat het product al op de markt gebracht wordt. Dus ook zonder de geheimen achter een eventuele vinding prijs te geven.

Zoals gezegd, gaan de meeste nieuwe bedrijven door een aantal veranderingen in het business model, voordat er duidelijke vraag in de markt wordt gevonden. Vervolgens hangt het af van de winstprojectie welk budget voor allerlei vormen van bescherming zinvol is. Daarvan kan dan een octrooi/patent onderdeel uitmaken.

Henny van der Pluijm

Er zijn goede redenen waarom 95 procent van de kapitaalzoekers nooit een investeerder vindt.

Leer op deze website hoe de 5 procent het wel lukt.


Gratis lid worden?


Probleemloos ontvangen? GMAIL HOTMAIL



1. 2100+ leden.

2. Regelmatige info over deals.

3. Unieke inzichten in investeerders en business modellen.

4. Eerste rang bij nieuwe producten en aanbiedingen.

    Afmelden altijd mogelijk. 




































Ander venture capital nieuws:


Investeerders vinden? Voor wie is het risico als alles mislukt?

Beursgang Snap demonstreert belang professionele investeerders

Twee Duitse investeerders steken geld in Helloprint

Investeerders steken kapitaal in Helpling

Investeerders vinden. Luister niet naar de verkeerde mensen.

MBO & Groei Fonds investeren in Yoghurt Barn

VOC Capital Partners steekt geld in Spheremail

Bescherming door octrooien wordt zwaar overschat

Lucros Investments investeert in Lagersmit

Een investeerder vinden zonder een cent omzet

Venture Capital Gids Excel
Venture Capital Gids Excel 49,95

Investeerders vinden was nog nooit zo eenvoudig.

Lees meer
Venture Capital Gids
Venture Capital Gids 37,95

De beste 100 NL inves- teerders. Zwaar geselecteerd, diepe achtergronden.

Lees meer
Venture Capital Stappenplan
Venture Capital Stappenplan 29,95

Zet de eerste stap naar een kwaliteits- investeerder.

Lees meer
Venture Capital Begrippen
Venture Capital Begrippen 22,95

Uw steun en toeverlaat tijdens onder- handelingen.

Lees meer
Venture Capital Businessplan
Venture Capital Businessplan 28,95

Maak een businessplan voor een kwaliteits-investeerder.

Lees meer
Lezing Informal Investors
Lezing Informal Investors 7,95

Informal investors/business angels, maar dan zonder de mythen.

Lees meer
Lezing Waagkapitaal
Lezing Waagkapitaal 7,95

Een track record voor een investeerder

Lees meer
Term Sheets And Valuations
Term Sheets And Valuations 46,95

Het beste boek over term sheets.

Lees meer