Venture Media.nl - uw gids naar venture capital

Nieuws   |  Top 100 Boek   |  VC Stappenplan   |  VC Ranking   |  VC Businessplan   |  VC Begrippen   | 
Lezing Informal Investors   |  Lezing Waagkapitaal   |  Boeken Overzicht   |  Boeken Shop   |  Reageer   | 

Gartner Hype Cycle


De Gartner hype cycle is een uitvinding van marktonderzoeksbureau Gartner Research. De hype cycle brengt in kaart hoe een nieuwe technologie de hele cyclus doorloopt van belofte tot geaccepteerd product. Daarbij is er halverweg het traject altijd sprake van een tijdelijke, maar soms forse, terugval.

Gartner Hype Cycle: de fasen

De Gartner Hype Cycle onderscheidt verschillende fasen. De eerste fase is die van de Technology Trigger, waarbij een nieuwe technologie voor het eerst de aandacht trekt van de pers en de media. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij een productlancering.

De tweede fase van de hype cycle is het stadium waarin grote verwachtingen rond het concept ontstaan die, met de wijsheid achteraf, tot het absurde worden opgevoerd. Het hoogtepunt van deze fase heet de Peak of Inflated Expectations.

De derde fase is de Trough of Desillusionment (Vallei van Desillusie), de fase waarin de hooggespannen verwachtingen rond de technologie uiteen zijn gespat en de teleurstelling rond de technologie overheerst. Als deze voorbij is, komt er een vierde fase, die opnieuw opgaand is en die de Slope of Enlightenment heet.

De vijfde en afsluitende fase is het Plateau of Productivity, de fase waarin de nieuwe technologie productief wordt en een rendement gaat opleveren.

Gartner Hype Cycle: waarde

De Gartner hype cycle kan door investeerders, marketeers en bedrijfsstrategen als instrument worden gebruikt om vast te stellen in welke fase van ontwikkeling een zekere technologie zich bevindt. Producten en diensten die tot een technologie-categorie behoren die door Gartner via de hype cycle in kaart worden gebracht, kunnen zo beter worden beoordeeld op hun marktpotentieel.

Gartner Hype Cycle: toepassing op financieringsvormen

Hoewel Gartner de hype cycle in principe heeft bedoeld om de ontwikkeling van technologieën te beschrijven, kan het concept ook worden toegepast op financieringsvormen. Zo kan het hele traject van de trigger-fase, overdreven verwachtingen, teleurstelling tot en met de uitgebalanceerde stabiele fase, ook worden waargenomen bij financieringsvormen als venture capital, business angels, durfkapitaal en crowdfunding.


Gartner Hype Cycle is een Venture Capital Begrip.

Gartner


Bestel hier ons handige naslagwerk met de belangrijkste Venture Capital Begrippen.

Uw steun en toeverlaat tijdens gesprekken met investeerders.








Gratis lid worden?


Probleemloos ontvangen? GMAIL HOTMAIL



1. Exclusieve info over Nederlandse deals.

2. Unieke achtergronden en tips over investeerders en business modellen.

3. Eerste rang bij nieuwe producten en aanbiedingen voor leden.

4. Community 1600+ leden.
    Afmelden altijd mogelijk.






































Lees meer: 69,95

Geschikte investeerders vinden was nog nooit zo eenvoudig.

____

Lees meer: 29,95

Zet de eerste stap naar een kwaliteits- investeerder.

____

Lees meer: 62,95

Venture Capital Stappenplan + Venture Capital Businessplan + Venture Capital Begrippen.

____

Lees meer: 29,95

Schrijf uw business plan zoals de VC of angel investor het wil zien.

____

Lees meer: 9,95

Informal investors en business angels, maar dan zonder de mythen.

____

Lees meer: 9,95

Investering scoren zonder track record

____


Copyright (c) 2001 - 2024 I.T. Media. Alle rechten voorbehouden.