Venture Media.nl - uw toolbox naar financiering -  Winkelmand (0)
Investeerders Top 100 | Investeerders Top 100 Excel | VC Stappenplan | VC Businessplan | VC Begrippen |
Crowdfunding Gids Excel | Lezing Waagkapitaal | Alle financieringstools | Reageer

Informatiememorandum

Het informatiememorandum, ook wel verkoopmemorandum genoemd, is een document of rapport dat een gedegen beeld geeft van een onderneming.

Het document wordt opgesteld door de directie of een adviseur van de verkopende partij bij de verkoop van een onderneming of vennootschap. Ook in situaties waarin de onderneming externe partijen wil interesseren, bijvoorbeeld voor het aantrekken van extra kapitaal, kan een dergelijk document worden opgesteld.

Voor wie?



Het informatiememorandum is voor een potentiële koper van een onderneming het eerste rapport waardoor hij, los van de persoonlijke kennismaking, inhoudelijk meer te weten kan komen over het bedrijf. Voor een geinteresseerde partij moet het op basis van dit rapport mogelijk zijn een eerste oordeel te kunnen geven over de (range) van de koopsom van de onderneming. Deze koopsom moet als basis dienen voor een mogelijk voorstel. Ook voor de verkoper is het informatiememorandum een belangrijke handeling. In het rapport moet een forse uiteenzetting worden gegeven van de bedrijfsinformatie. De verkoper moet daarom goed nadenken over zijn bedrijf en kan aandachtspunten voor het vervolgtraject in kaart brengen en oplossen.

Wat staat in een informatiememorandum?



In een informatiememorandum is het belangrijk dat het een juist en volledig beeld geeft van de onderneming en bovenal de werkelijke situatie. De in het document weer te geven informatie bestaat uit een drietal onderdelen: algemene informatie, de financiële informatie en informatie over de markt.



Algemene informatie


De structuur van de onderneming
De geschiedenis van de onderneming
Een beschrijving van de bedrijfsactiviteiten
De samenstelling van de omzet
De leveranciers
Het personeel
De positie van de eigenaren
Overige zaken om een gedegen beeld te krijgen van de onderneming, zoals een SWOT-analyse.

Financile informatie


De historische gegevens van de balans en van de winst- en verliesrekening
Cijfermatige vooruitzichten.

Marktinformatie

Een beschrijving van de marktpositie en de concurrentie in de markt
Een beschrijving van de marktontwikkelingen en het toekomstperspectief van de onderneming met deze ontwikkelingen.