Venture Media.nl - uw toolbox naar ondernemersfinanciering

Nieuws | 1001 Financieringen | Opinie en advies | Nieuwsarchief | Begrippen | Reageer |
Venture Capital Gids | Crowdfunding Gids Excel | Overzicht financieringstools | Toolbox Shop |

Ja, we moeten KLM van de Fransen redden!


- INVESTEERDERS MOETEN PLAN ACCOUNTANT BOBBE STEUNEN

16-06-2016 - Beleid

Deze week werden we blij verrast door een initiatief van accountant Ronald Bobbe. Bobbe wil KLM redden uit de handen van Air France.


Het is een belangrijk initiatief, want KLM dreigt ten onder te gaan door de 'samenwerking' met Air France. Van de luchtvaartmaatschappij zijn direct en indirect – als we Schiphol voor het gemak erbij rekenen – ongeveer 300.000 banen in Nederland afhankelijk. Daarnaast houden we allemaal van de blauwe vogel en daar moeten de Fransen vanaf blijven.

KLM loopt serieus gevaar

Ja, KLM loopt serieus gevaar. Ik werkte in de jaren ’90 als onafhankelijk bedrijfseconomisch analist voor onder meer het weekblad Intermediair. Er speelde toen een vergelijkbaar verhaal, Neerlands trots Fokker, dat was overgenomen door het Duitse bedrijf Daimler Benz. Terwijl de volledige pers juichte over de overname, voorspelde ik in een artikel dat Fokker de nek zou worden omgedraaid zodra Daimler Benz de eerste financiële tegenvaller zou ondervinden. En zo gebeurde.

Ook toen stelden hooggeplaatste betrokkenen die kennelijk op de verkeerde plek zaten, dat het Nederlandse bedrijf niet zonder de buitenlandse partner kon. Fokker was te klein voor de wereld, was het verhaal. Dat de omvang van een bedrijf en zijn winstgevendheid letterlijk niets met elkaar te maken hebben, ontging ze.

Samenwerking moest spaaklopen

Iets vergelijkbaars is nu met KLM aan de hand. Zeker met de geschiedenis van Fokker in het achterhoofd heb ik nooit begrepen wat KLM met Air France aan moest. Ja, je moet samenwerken in de luchtvaartwereld, bijvoorbeeld om de lijnen op elkaar te laten aansluiten, maar je geeft de zeggenschap toch niet weg aan een Frans bedrijf dat drie keer zo groot is? Totaal andere cultuur. Hiërarchie versus overleg, centralistisch versus democratisch, efficiency versus laat maar waaien, staken versus samenwerken. Terwijl KLM vrijwel altijd een winstgevend bedrijf is geweest, werd Air France zijn hele bestaan door om de haverklap door Parijs gered. Hoewel ik niet aan de goede wil van de Fransen twijfelde – bij Daimler Benz was die er niet -, was vanaf het begin duidelijk dat deze samenwerking ergens moest spaaklopen.

De vraag is of nu te laat is. Nederland heeft namelijk formeel erg weinig te zeggen over de combinatie Air France – KLM. Bobbe denkt echter dat hij met een grote zak geld de Fransen over de streep kan trekken om KLM op te geven.

Partijen die snappen waarom dit belangrijk is

De media berichten over de actie als zou het gaan om een “crowdfunding”-actie. Maar ik stel voor dat we dat woord “crowdfunding”, dat tegenwoordig bij elk kansloos initiatief uit de kast gehaald wordt, voor deze gelegenheid even vergeten. Bobbe heeft het over pensioenfondsen, verzekeraars, grote beleggers en investeerders en vergelijkbare grote partijen. Dat gaat niet over de crowd. Gelukkig maar, want om 2 miljard euro op te halen bij de crowd, zal ieder Nederlands gezin ruim 200 euro moeten storten en dat zie ik niet gebeuren. Zo'n mega-campagne vereist bovendien een ingewerkt team specialisten en een paar ton advertentiegeld. Bobbes idee is meer vergelijkbaar met een klassieke onderhandse kapitaalinjectie waar serieuze partijen aan meedoen. Partijen die gezamenlijk 2 miljard hebben en snappen waarom de redding van KLM voor Nederland en voor hun eigen business belangrijk is.

Omdat ik uitgever ben van de Venture Capital Gids en een aantal bijbehorende producties, bereik ik nogal wat Nederlandse investeerders. Tegen hen en tegen Nederlandse banken en andere financiers zeg ik: dit is een serieus en belangrijk idee! Neem contact met op met Ronald Bobbe en steun zijn initiatief om de KLM te redden. Het zou wel eens de laatste kans kunnen zijn om de ondergang van deze nationale trots te voorkomen.

Gratis lid worden?


Probleemloos ontvangen? GMAIL HOTMAIL



1. 2100+ leden.

2. Regelmatige info over deals.

3. Unieke inzichten in investeerders en business modellen.

4. Eerste rang bij nieuwe producten en aanbiedingen.

    Afmelden altijd mogelijk. 




































Ander venture capital nieuws:


Ja, we moeten KLM van de Fransen redden!

Er komen steeds meer investeerders in Nederland

Hoe je een onbetrouwbare investeerder herkent

NOM steekt geld in Jellow

Chrysalix Venture Capital en RoboValley investeren in robotica

Wat Nederlandse investeerders je niet vertellen

Hoe het werkelijk zit met Nederlandse start-ups

De nieuwe Venture Capital Gids tijdelijk met korting

KPN Ventures steekt geld in EclecticIQ

Endeit Capital investeert in Roamler

Venture Capital Gids Excel
Venture Capital Gids Excel 69,95

Investeerders vinden was nog nooit zo eenvoudig.

Lees meer
Venture Capital Gids
Venture Capital Gids 37,95

Maak uw keuze uit de beste 100 Nederlandse investeerders.

Lees meer
Venture Capital Stappenplan
Venture Capital Stappenplan 29,95

Tien stappen naar een kwaliteits- investeerder.

Lees meer
Venture Capital Begrippen
Venture Capital Begrippen 23,95

Het handige naslagwerk tijdens onder- handelingen.

Lees meer
Venture Capital Businessplan
Venture Capital Businessplan 28,95

Maak een businessplan voor een kwaliteits-investeerder.

Lees meer
Lezing Informal Investors
Lezing Informal Investors 7,95

Informal investors/business angels, maar dan zonder de mythen.

Lees meer
Lezing Waagkapitaal
Lezing Waagkapitaal 7,95

Een track record voor een investeerder

Lees meer
Term Sheets And Valuations
Term Sheets And Valuations 46,95

Het beste boek over term sheets.

Lees meer