Venture Media.nl - uw toolbox naar ondernemersfinanciering

Nieuws | 1001 Financieringen | Opinie en advies | Nieuwsarchief | Begrippen | Reageer |
Venture Capital Gids | Crowdfunding Gids Excel | Overzicht financieringstools | Toolbox Shop |

Vijf veel gemaakte fouten bij het vragen om advies


- WAT ZIJN DE GEHEIMEN VAN PROFESSIONEEL OM RAAD VRAGEN?

15-12-2016 - Investeringscriteria

Op professionele manier vragen om advies, dat moet voor de meeste ondernemers toch niet heel erg moeilijk zijn, zou je denken.


Veel jonge, beginnende ondernemers proberen echter vaak bij ervaren ondernemers op een geforceerde manier aan goed advies te komen. Advies bijvoorbeeld over hoe ze een partner kunnen vinden voor een project of hoe ze kapitaal voor hun bedrijf kunnen vinden.

Dat gaat meestal verkeerd, om de simpele reden dat de start-up weinig tot niets terug kan geven.

Een alternatieve route die een start-up ondernemer soms neemt, is doen alsof hij iets te bieden heeft. Zo overkwam het me enkele maanden geleden dat ik als gast voor een televisie-programma werd uitgenodigd door de producer van dat programma. Leuk! Televisie, altijd leuk om de blits te maken bij vrienden en familie.

Hoe je je reputatie verknalt

Terwijl we praatten over de inhoud van het onderwerp, bleek de producer naast zijn tv-programma 'toevallig' ook een bedrijf te hebben dat websites bouwt en daarvoor zocht hij kennelijk naar geld voor uitbreiding. Hij maakte dus in het gesprek van de gelegenheid gebruik me een half uur uit te horen over hoe 'het werkt met investeerders'. Op zich geen probleem, maar tegen het eind van het gesprek kwam de aap uit de mouw. Het televisieseizoen zat er al op en over een paar maanden zouden we 'weer contact hebben'. U raadt het al: nooit meer iets gehoord.

Deze 'producer' krijgt bij mij natuurlijk geen poot meer aan de grond. En dat geldt ook voor de dame die hem naar mij had verwezen.

Slinkse manieren om aan iets te komen, ook al gaat het maar om een advies, verpesten je reputatie. Niet alleen die van jezelf maar ook van de mensen die jou doorverwijzen en wiens naam je hebt laten vallen.

Vijf suggesties

Hieronder een aantal fouten die ondernemers vaak maken bij het vragen om advies en tips aan andere ondernemers. En hoe het ook anders kan.

1.Te veel vragen. Het is één ding te vragen naar de juiste weg of de juiste richting om iets voor elkaar te krijgen. Het is iets heel anders om in het allereerste gesprek of bij het allereerste contact in LinkedIn al te vragen of de ander gelnteresseerd is in een langdurig partnerschap in een project of in een bedrijf. Succesvolle mensen hebben het daarvoor veel te druk.

Heb respect voor andermans tijd en vraag dus niet te veel. Pas als je jezelf bewezen hebt bij die ander en als je die persoon ook iets concreets kan bieden, is er een kans om een samenwerking aan te gaan.

2. In discussie gaan. Het is vrijwel onmogelijk een open geest te hebben en tegelijkertijd het beter te weten. Als je het allemaal al weet, waarom vraag je iemand dan om raad? Als je het niet allemaal weet, wees dan zo nederig om met respect te luisteren naar het advies dat je krijgt. Einstein zei: 'krankzinnigheid is hetzelfde blijven doen en een andere uitkomst verwachten'. Als je om advies vraagt, moet je bereid zijn je gedrag te veranderen.

3. Vraag niet om je hand vast te houden. Als je van een expert of van een andere waardevolle persoon belangrijke informatie hebt gekregen of stof tot nadenken, dan is het tijd om er zelf iets mee te gaan doen. Degene aan wie je het vraagt, gaat het niet voor jou doen. Het is jouw plan en jij moet het uitvoeren.

4. De vraag aan de verkeerde persoon stellen. Dit is een fout die erg vaak onbewust voorkomt. Als je een juridische vraag hebt, stel je deze niet aan de webmaster van een juridische website. Als je iets wilt weten over businessplannen, vraag je dat niet aan een gemeente-ambtenaar van de afdeling economische zaken van de stad waarin je toevallig woont. Dat is verspilling van jouw en van hun tijd en het zet je bovendien op een verkeerd spoor, want deze personen zijn geen experts op dit gebied.

5. Geen opvolging geven. Dit is een fout die - is mijn ervaring - ook regelmatig wordt gemaakt door ervaren professionals, soms zelfs als ze hun schaapjes al op het droge hebben.

Als mensen de tijd hebben genomen om je ergens mee te helpen, is het eerste wat je daarna moet doen hen te bedanken voor hun tijd en moeite. Dat is een deel van de opvolging. Maar daarna, als je ze later nog eens spreekt en als je sinds je laatste ontmoeting een succesje hebt behaald dat deels door hun advies werd veroorzaakt, laat het ze weten!

Dergelijke opvolging is een prima manier om een volgende stap in een relatie te zetten met deze persoon.

Doe in elk geval je voordeel met deze tips! Relaties opbouwen is een onderdeel van het professionele leven. Gebruik de adviezen om sneller je doelen te behalen met je bedrijf of in je carri?re.


Henny van der Pluijm

Er zijn goede redenen waarom 95 procent van de kapitaalzoekers nooit een investeerder vindt.

Leer op deze website hoe de 5 procent het wel lukt.

Gratis lid worden?


Probleemloos ontvangen? GMAIL HOTMAIL



1. 2100+ leden.

2. Regelmatige info over deals.

3. Unieke inzichten in investeerders en business modellen.

4. Eerste rang bij nieuwe producten en aanbiedingen.

    Afmelden altijd mogelijk. 




































Ander venture capital nieuws:


Lucros Investments investeert in Lagersmit

Een investeerder vinden zonder een cent omzet

Volta Ventures investeert in Bitsensor

Investeerders steken geld in Bloomon

Investeerders vinden. Stop met die domme aannamen

Momentum Capital investeert in Zoofy

Knab Crowdfunding steekt geld in New True

Aan kapitaalzoekers stel ik nooit directe vragen

Durfkapitalisten investeren in Christal Therapeutics

ICONIQ Capital bezorgt Collibra kapitaalinjectie

Venture Capital Gids Excel
Venture Capital Gids Excel 69,95

Investeerders vinden was nog nooit zo eenvoudig.

Lees meer
Venture Capital Gids
Venture Capital Gids 37,95

Maak uw keuze uit de beste 100 Nederlandse investeerders.

Lees meer
Venture Capital Stappenplan
Venture Capital Stappenplan 29,95

Tien stappen naar een kwaliteits- investeerder.

Lees meer
Venture Capital Begrippen
Venture Capital Begrippen 23,95

Het handige naslagwerk tijdens onder- handelingen.

Lees meer
Venture Capital Businessplan
Venture Capital Businessplan 28,95

Maak een businessplan voor een kwaliteits-investeerder.

Lees meer
Lezing Informal Investors
Lezing Informal Investors 7,95

Informal investors/business angels, maar dan zonder de mythen.

Lees meer
Lezing Waagkapitaal
Lezing Waagkapitaal 7,95

Een track record voor een investeerder

Lees meer
Term Sheets And Valuations
Term Sheets And Valuations 46,95

Het beste boek over term sheets.

Lees meer