25 misverstanden over investeerders, de tweede
- GEEN REACTIE = GEEN INTERESSE
12-03-2019 - Investeringscriteria
Aanname 2: Geen reactie = geen interesse.
Veel kapitaalzoekers gaan er van uit dat als een investeerder niet reageert op een e-mail, een Tweet of een private message in LinkedIn, deze geen interesse in het plan heeft. Of ze weten niet zeker of de investeerder interesse heeft, maar geven het toch meteen op.
Achtergrond 2
Het grootste deel van de ondernemers – niet alle – heeft weinig ervaring met verkopen. Een ondernemer die kapitaal zoekt is een verkoper. Hij verkoopt een deel van zijn bedrijf in ruil voor geld, en hij moet ook zijn eigen geloofwaardigheid verkopen.
Verkopen betekent echter het kunnen omgaan met voortdurend te worden afgewezen.
Werkelijkheid 2
. Vrijwel alle investeerders zijn enorm druk bezette mensen. Van elke 100 investeringsvoorstellen die ze krijgen, zijn er maar enkele (minder dan 5) die er – na een korte scan - interessant genoeg uitzien om aandachtig te lezen.
Dat betekent niet noodzakelijk dat alle andere voorstellen die ze ontvangen niet en nooit interessant zijn. Maar u moet begrijpen dat een investeerder vinden iets anders is dan een investering aantrekken. Veel ondernemers slagen er wel in een investeerder te vinden, maar trekken toch geen investering aan.
Simpel gezegd is hier het oude spreekwoord geldig dat de aanhouder wint. Ook als u een geweldig plan heeft, zult u door een flinke barrière heen moeten. U zult dezelfde investeerder waarschijnlijk verschillende keren moeten benaderen.
Uit de online-verkoop is bekend dat een klant gemiddeld zeven bezoeken aan een website nodig heeft voordat hij voor het eerst tot koop van een product overgaat.
Een investering aantrekken is in hoge mate vergelijkbaar met een product verkopen. Het product dat u als kapitaalzoeker verkoopt is een belang in uw bedrijf dat de investeerder verwerft via aandelen. Dat belang moet leiden tot een bepaalde opbrengst voor de investeerder in de toekomst. Die opbrengst moet vooral financieel zijn, maar kan voor een deel ook bestaan uit het krijgen van toegang tot nieuwe kennis.
Om toe te happen, moet de investeerder precies weten waarom het in zijn voordeel is om die investering uit te voeren.
U zult dus altijd uw huiswerk moeten doen, uw voorstel goed moeten verpakken en verkopen aan de investeerder, maar vervolgens kost het waarschijnlijk een aantal contacten of ontmoetingen voordat de investeerder toehapt.
Neemt u onze toolbox eens door, die gestaag wordt uitgebreid:
Toolbox
Of bestel onze tools in de shop
Shop
Ander nieuws:
25 Misverstanden over investeerders, en dit is de zesde
Reminder. Top 100 Investeerders Gids Excel met korting
Top 100 Investeerders Gids Excel met korting
De Top 100 Investeerders Gids: nu als spreadsheet
Investeerders Top 100. Hoofdstuk 1 gratis
Hoeveel investeerders kan Nederland hebben
De Investeerders Top 100... Wat is nog meer nieuw
De Investeerders Top 100. Wat is nieuw
Het nieuwe boek Investeerders Top 100 ... is beschikbaar
25 Misverstanden over Investeerders .... dit is de vijfde
|
|