7 Redenen om niet met deze investeerder in zee te gaan deel2
HET GAAT ER NIET OM EEN INVESTEERDER TE VINDEN, HET GAAT ER OM DAT JE DE JUISTE VINDT
Vervolg van: 7 Redenen om niet met deze investeerder in zee te gaan
1
Een investeerder die tijdens de eerste kennismaking, drukker is met zijn eigen war story's, dan te luisteren naar jou en de ontwikkeling van je bedrijf. Een aantal van deze (vermogende) mensen is zo vol van zichzelf, dat ze voor veel Ondernemers later een bron van ergernis worden om mee samen te werken.In meetings zijn ze constant aan het woord en geven vaak anderen de indruk dat zij het bedrijf leiden en niet langer de Ondernemer.
2
Een investeerder die na die eerste kennismaking, slecht of helemaal niet terug belt, dan wel zijn secretaresse jou laat berichten. Blijkbaar ben je niet belangrijk genoeg.
Hoewel er inderdaad ook een aantal zijn die echt druk zijn, zijn dit toch vaak de signalen hoe naar jouw propositie wordt gekeken. Troost, dat wil niet zeggen, dat deze heren of dames de juiste beoordeling hebben gemaakt, maar het zegt genoeg over hoe zij de relatie zien. Next!
3
Het voorstel van de investeerder is om gebruik te maken van zijn controller / accountant. Jawel. Ze kunnen hun verhaal prachtig mooi inpakken op de wijze van. Gerard op die manier kunnen wij kosten van derden laag houden (ook die accountant) en profiteren we daar allemaal van. Wat hij of zij eigenlijk wil zeggen is: Via mijn accountant krijg ik nog beter inzicht in de ontwikkeling van ons bedrijf en weet ik wat je met onze centen doet.
4
Het voorstel van de investeerder is om zijn pand te betrekken wanneer je mogelijk op zoek bent naar (kantoor) ruimte. Lijkt op 3. Het kostenaspect wordt hier wederom opgevoerd.
Onze ervaring is dat deze investeerders graag een oogje in het zeil willen houden. Voor sommige founders misschien heel waardevol, voor de meesten echter, na verloop van tijd enorm storend om zo samen te werken.
5
Jouw vraag, wanneer kan ik een ontmoeting krijgen met een van de andere bedrijven waarin je investeert, wordt continue naar achteren geplaatst. Meestal in de trant van: Ja, dat moet ook nog. Ik zal zorgen dat mijn secretaresse een afspraak plant, of ik zal dat met die Ondernemer bespreken, maar meestal komt het niet verder. Onze ervaring leert ons hier, of er zijn geen andere portefeuille bedrijven of de relatie met het andere portefeuillebedrijf is nu niet denderend. Waarom zou jij dan verder gaan?
6
Het continue schermen met het eigen netwerk. Onze ervaring leert ons dat de investeerder, een mogelijk succes toch vooral wil koppelen aan zijn contacten en zijn netwerk. En hoewel sommigen best wel een behoorlijk netwerk hebben, mag hier niet altijd overdreven waarde aan worden toegekend. Vaak wordt dit punt weer teruggehaald bij besprekingen en of onderhandelingen over de aandelenverhoudingen of wanneer bijgestort moet worden en er betere condities behaald willen worden aan de zijde van de investeerder.
7
Wanneer documenten, vlak voor de datum van ondertekening, er toch iets anders blijken uit te zien, dan die documenten die je bestudeerd had. Dit is een Red Flag. Wegwezen, andere keuzes heb je hier niet. Deze investeerders zijn niet vertrouwen, is het nu niet, dan zul je dat op een ander moment nog tegenkomen, maar beter is het dat het je nu overkomt.
Gerard Hofmeijer
Directeur Schillebree Groep
1
Een investeerder die tijdens de eerste kennismaking, drukker is met zijn eigen war story's, dan te luisteren naar jou en de ontwikkeling van je bedrijf. Een aantal van deze (vermogende) mensen is zo vol van zichzelf, dat ze voor veel Ondernemers later een bron van ergernis worden om mee samen te werken.In meetings zijn ze constant aan het woord en geven vaak anderen de indruk dat zij het bedrijf leiden en niet langer de Ondernemer.
2
Een investeerder die na die eerste kennismaking, slecht of helemaal niet terug belt, dan wel zijn secretaresse jou laat berichten. Blijkbaar ben je niet belangrijk genoeg.
Hoewel er inderdaad ook een aantal zijn die echt druk zijn, zijn dit toch vaak de signalen hoe naar jouw propositie wordt gekeken. Troost, dat wil niet zeggen, dat deze heren of dames de juiste beoordeling hebben gemaakt, maar het zegt genoeg over hoe zij de relatie zien. Next!
3
Het voorstel van de investeerder is om gebruik te maken van zijn controller / accountant. Jawel. Ze kunnen hun verhaal prachtig mooi inpakken op de wijze van. Gerard op die manier kunnen wij kosten van derden laag houden (ook die accountant) en profiteren we daar allemaal van. Wat hij of zij eigenlijk wil zeggen is: Via mijn accountant krijg ik nog beter inzicht in de ontwikkeling van ons bedrijf en weet ik wat je met onze centen doet.
4
Het voorstel van de investeerder is om zijn pand te betrekken wanneer je mogelijk op zoek bent naar (kantoor) ruimte. Lijkt op 3. Het kostenaspect wordt hier wederom opgevoerd.
Onze ervaring is dat deze investeerders graag een oogje in het zeil willen houden. Voor sommige founders misschien heel waardevol, voor de meesten echter, na verloop van tijd enorm storend om zo samen te werken.
5
Jouw vraag, wanneer kan ik een ontmoeting krijgen met een van de andere bedrijven waarin je investeert, wordt continue naar achteren geplaatst. Meestal in de trant van: Ja, dat moet ook nog. Ik zal zorgen dat mijn secretaresse een afspraak plant, of ik zal dat met die Ondernemer bespreken, maar meestal komt het niet verder. Onze ervaring leert ons hier, of er zijn geen andere portefeuille bedrijven of de relatie met het andere portefeuillebedrijf is nu niet denderend. Waarom zou jij dan verder gaan?
6
Het continue schermen met het eigen netwerk. Onze ervaring leert ons dat de investeerder, een mogelijk succes toch vooral wil koppelen aan zijn contacten en zijn netwerk. En hoewel sommigen best wel een behoorlijk netwerk hebben, mag hier niet altijd overdreven waarde aan worden toegekend. Vaak wordt dit punt weer teruggehaald bij besprekingen en of onderhandelingen over de aandelenverhoudingen of wanneer bijgestort moet worden en er betere condities behaald willen worden aan de zijde van de investeerder.
7
Wanneer documenten, vlak voor de datum van ondertekening, er toch iets anders blijken uit te zien, dan die documenten die je bestudeerd had. Dit is een Red Flag. Wegwezen, andere keuzes heb je hier niet. Deze investeerders zijn niet vertrouwen, is het nu niet, dan zul je dat op een ander moment nog tegenkomen, maar beter is het dat het je nu overkomt.
Gerard Hofmeijer
Directeur Schillebree Groep