Bedrijvenincubator
De officiële definitie van een bedrijvenincubator is een organisatie die een (incubatie) proces realiseert om de versnelde groei van hoogwaardige starters naar succesvolle ondernemingen mogelijk te maken met een geïntegreerd pakket aan diensten.
In goed Nederlands kan dit ook een broedplaats zijn. Bedrijfsincubators faciliteren startende ondernemers met (gezamenlijke) toegankelijke en betaalbare huisvesting, snelle internetverbindingen en een link met een groot netwerk aan specialisten die de bedrijven verder kunnen helpen.
Daarnaast hebben bedrijfsincubators ook vaak goede banden met media en een weg naar (investerings)kapitaal. De echte waarde zit daarbij in het kweken van ondernemingen die vaak gespecialiseerd zijn in hoogwaardige kennis of technologie in een bepaald domein.
Bedrijvenincubator: voor wie? Bedrijvenincubators hebben vaak specifieke eisen voordat ondernemers zich mogen aansluiten of worden toegelaten. Deze eisen zijn meestal gericht op het ontwikkelen en stimuleren van innovaties. Echte innovatieve bedrijven, met eigen octrooien en uitvindingen, krijgen soms voorrang bij een incubator.
Ondernemers die een goed marketingaspect weten te benutten en daarmee snel een groot marktaandeel te behalen, worden ook vaak toegelaten. Een aandelenaandeel in het deelnemende bedrijf behoort niet tot de standaardeis van een bedrijfsincubator. De organisatie doet er veel aan om bedrijven te helpen succesvol te maken. Zij kunnen deze investering op verschillende manieren tot uitdrukking laten komen. Een aandelentransactie kan daar een van zijn.
SlagingskansOp dit moment telt Nederland tientallen bedrijvenincubators. Vooral grote steden waar ook een universiteit is gevestigd, zijn veel vormen voor ondersteuning voor innovatie te vinden. Met de diensten die een bedrijfsincubator aan startende ondernemers kan leveren, doet zich vaak de gedachte op dat de slagingskans hierdoor 100 procent zou moeten zijn.
Uit de praktijk blijkt echter dat de kans van slagen bij een bedrijvenincubator niet beter is dan starten zonder een dergelijke intensieve begeleiding. De reden hiervoor is dat incubators sterk gericht zijn op de ondernemers die het mogelijk moeilijk krijgen, maar die bij succes wel een enorme bijdrage kunnen leveren aan de Nederlandse kenniseconomie of werkgelegenheid.
Als een op de tien bedrijven die zich bij een bedrijfsincubator aansluiten echt succesvol wordt, zien incubators dit als succesvol.
|
|