Beursgang Snap demonstreert belang professionele investeerders
- HOE EEN JONG BEDRIJF NOG ZONDER WINST TE MAKEN, EEN WAARDERING HEEFT VAN 50 MILJARD DOLLAR.
28-04-2017 - Groeifinanciering
Twee weken geleden ging Snapp naar de beurs, het bedrijf achter Snapchat. Met de introductiekoers van 17 dollar werd 3,4 miljard dollar opgehaald, 2 dagen later stond de koers op 26 dollar (nu: 24). Omdat Snap ongeveer 10 procent van zijn aandelen naar de beurs bracht, wordt het bedrijf dus gewaardeerd op rond 50 miljard dollar.
Bijzonder? Zeker. Snap bestaat pas zes jaar. Het maakte in 2016 meer dan een half miljard dollar verlies bij een omzet van 400 miljoen. Het verlies was dus groter dan de omzet. Dat lukt iedere ondernemer met voldoende kapitaal achter zich. De vele honderden miljoenen van venture capital-fondsen hebben Snap 150 miljoen gebruikers opgeleverd, maar die leveren nog zo weinig advertentie-inkomsten op dat er geen winst in zicht is.
Juiste moment
De echte reden dat Snap naar de beurs ging is dat de vooruitzichten zijn verslechterd. De groei van het aantal actieve gebruikers is afgenomen en de concurrentie neemt toe, onder meer van Facebook. Snap zal niet snel van de markt worden gedrukt, maar het was het juiste moment om te cashen. Het publiek en beleggers hebben nog vertrouwen in het bedrijf. Bij de IPO verkochten de oprichters voor een miljard dollar van hun aandelen.
Wie zijn de klos? Uit onderzoek blijkt dat de nieuwe aandeelhouders van Snap de millennials zijn, de leeftijdsgroep die Snap ook gebruikt en bij wie de helft van hun sociale leven om hun smartphone draait. De internetbubbel van de jaren '90 zegt ze niets. De meeste kopers van Snap-aandelen kochten vanwege de gun- en fun-factor.
Silicon Valley-ecosysteem
Een unicum is dat de nieuwe aandeelhouders van Snap niet eens stemrecht hebben. Dat is zeldzaam op Wall Street en het toont ook aan dat de directie van Snap geen boodschap heeft aan zijn leeftijdgenoten.
Hoe dit ook zij, de casus Snap toont als geen ander aan hoe belangrijk het is de juiste investeerders aan boord te hebben. Snap komt uit Los Angeles maar heeft in verschillende financieringsronden het halve Silicon Valley venture capital ecosysteem aan boord gehesen: Lightspeed Venture Partners, Benchmark Capital, General Catalyst, Institutional Venture Partners, Caotue Management, Tencent, SV Angel, Graph Ventures en Kleiner Perkins Caufield & Byers. Kortom, een investeerders-gezelschap dat het klappen van de zweep kent.
Investeerders hebben zeer goede timing
Een bedrijf dat even veel verlies maakt als omzet naar de beurs brengen, is een ongehoorde operatie waar verschrikkelijk veel expertise voor nodig is. De skill set van de oprichters van Snap, net ouder dan 25, bestaat bijna volledig uit het ontwikkelen van apps. Alle andere essentiële bedrijfsfuncties, zoals finance, legal, sales, PR, marketing, zijn direct of indirect door deze venture capital firma's ingevuld. Die hebben ook voor follow up-financieringsronden gezorgd (marketing, finance, legal) en deze, inclusief de IPO, met hun vertrouwde adviseurs rondgebreid. De investeerders blijken ook over zeer goede timing te beschikken.
De oprichters, Evan Spiegel en Bobby Murphy, die misschien hoopten dat de bomen van Snap tot in de hemel groeiden, zijn kennelijk door hun investeerders overtuigd dat de beursgang het beste exit-moment was. Ze kregen het advies en de toestemming om bij de beursgang voor een miljard aan aandelen te verkopen.
Beter dan de schuldsanering
Het succes van Snap is te danken aan professionele investeerders die dit spel al vaker gespeeld hebben en er erg goed in zijn. Je kunt je afvragen wat er gebeurd zou zijn als Spiegel en Murphy hun financiering hadden gezocht bij vrienden en familie of bij een crowdfunding-platform langs waren gegaan met anonieme investeerders zonder ervaring met ondernemen of investeren. Dan hadden ze een app kunnen financieren en daarna waarschijnlijk vijf jaar in de schuldsanering gezeten. De wereld had in elk geval nooit van ze gehoord.
In plaats daarvan heeft de wereld er, op papier tenminste, weer een paar miljardairs bij. Die een bedrijf leiden waar men op dit moment nog geen enkel idee heeft hoe er ooit winst zal worden gemaakt. Hoe je hier ook over denkt, het is een knappe prestatie.
Henny van der Pluijm
Er zijn goede redenen waarom 95 procent van de kapitaalzoekers nooit een investeerder vindt. Leer op deze website hoe de 5 procent het wel lukt.