Business development
Business development (soms afgekort tot BizDev) gaat om het ontwikkelen van een bedrijf, meestal met het oog op een financieel doel, zoals het genereren van winst.
In de meeste gevallen gaat het bij business development om jonge bedrijven en soms zelfs om compleet nieuwe bedrijven.
Business development: andere definitie
Business development is de discipline die groeimogelijkheden, zowel binnen als buiten de organisatie, wil ontwikkelen en implementeren.
Iemand die zich bezig houdt met business development bevindt zich op het snijvlak van o.a. productontwikkeling, business model design en marketing. Business development kan ook worden gezien als de schakel tussen kennis binnen een organisatie en de vraag buiten de organisatie. Het doel is om lange-termijn waardeontwikkeling te realiseren voor de organisatie.
Business development kan betrekking hebben op onder meer:
. marketing . ontwikkeling van producten en diensten . leiderschapsontwikkeling . verbetering van efficiëntie . kwaliteit . flexibiliteit
Business development: disciplines
Bij business development gaat het vaak om het toepassen van specifieke bedrijfskundige disciplines, zoals verkoop en marketing, die leiden tot het genereren van inkomsten.
Ontstaan Business Development
Door de opkomst van wetenschappelijke bedrijfsvoering, waarin bedrijven zo logisch en mechanisch mogelijk werden ingericht en de productiviteit enorme sprongen maakte, ontstond aan het begin van de twintigste eeuw interesse in het denken over de inrichting van organisaties.
Een van de vroege spraakmakende onderzoeken betrof de zogenoemde Hawthorne-experimenten die plaatsvonden tussen 1927 en 1933. Deze lieten zien dat aandacht geven aan medewerkers leidt tot hogere productiviteit. In de jaren 80 besloot Toyota de medewerkers actief te betrekken bij het productieproces om de organisatie zo efficiënt mogelijk te maken. Van medewerkers werd gevraagd mee te denken en te handelen in een continu verbeterproces.
Nadien is het aantal methodieken rond business development flink toegenomen. In de corporate wereld gaat het bijvoorbeeld om business process reengineering, systeemdenken, kaizen, kernkwaliteit en marketingmodellen zoals balanced scorecard en blue ocean strategy.
Moderne Business Development
Na 2005 duiken in de wereld van start-ups en scale-ups begrippen op als Lean Startup, Minimum Viable Product, de Pareto-regel (vooral gepopulariseerd door ondernemer en investeerder Tim Ferriss), pivoting van het bedrijfsmodel (kantelen), Fastlane businesses (bedenker: MJ DeMarco) en Rockefeller business (bedenker: Garrett Gunderson).
Business development is onverbrekelijk verbonden met investeringen. Investeerders vinden de waardegroei van een bedrijf van belang, om zo het rendement op een investering te kunnen behalen.
|
|