Venture Media.nl - uw toolbox naar ondernemersfinanciering

Nieuws | 1001 Financieringen | Opinie en advies | Nieuwsarchief | Begrippen | Reageer |
Venture Capital Gids | Crowdfunding Gids Excel | Overzicht financieringstools | Toolbox Shop |

Een revolutionaire methode van start-up financiering, deel 5


- START-UPS IN DE SIMULATOR: REACTIE OP DE REACTIES

30-09-2013 - Seed capital

Dit is het vijfde en laatste deel van een serie over een revolutionaire methode van kapitaal aantrekken door start-ups. Het draait om het creëren van een zogenoemd "virtueel track record" via internet waarbij de belangrijkste variabelen van een bedrijf, die verband houden met klanteninteractie, worden nagebootst. Met dat virtuele track record kan een business model van een start-up worden vastgesteld zonder meer dan een paar honderd euro uit te geven.


Een virtueel track record heeft een groter voorspelbaar vermogen dan zelfs het meest indringende gesprek tussen ondernemer en investeerder kan opleveren. Door de start-up in een simulator te zetten en boodschappen de wereld in te sturen via goedkope wervingskanalen, ontdekken we cruciale waarden die voor investeerders van belang zijn. Zoals verkoop-conversieratio’s, virale coëfficiënten en kosten van acquisitie (CPA). Ook kunnen we zo lang variëren met variabelen, zoals wervingsteksten, prijzen en beeldmateriaal, totdat we het business model hebben ontdekt dat maximale winst genereert. Vervolgens kunnen we het rendement voorspellen.

De reacties

De reacties op deze methodiek zijn overwegend positief als ik af ga op de vele likes en complimenten via email en PM. Nu de vragen. Een ondernemer vroeg zich af hoe je weet dat jouw doelgroep achter de kliks zit die je meet. Het antwoord is dat bij een start-up de doelgroep nooit vooraf vaststaat. Het aanbod wordt losgelaten op een vermeende doelgroep. Vrijwel altijd blijken doelgroep en aanbod niet te matchen en moet werkenderwijs een levensvatbaar business model worden ontdekt met een interessante product-marktcombinatie. Een simulator kan deze fase echter volledig overnemen.

Een andere ondernemersreactie bevestigde dat het verschijnsel crowdfunding voor veel verwarring zorgt. Hij merkte op dat bij crowdfunding de prijs van het product al vooraf vast staat en bij deze methodiek niet. De verschillen tussen crowdfunding en de virtueel track record-methode zijn echter veel fundamenteler. Ten eerste is de prijs slechts een van de variabelen die tijdens business modeling kunnen worden gevarieerd. Belangrijker is dat crowdfunding hooguit leidt tot kortetermijnfinanciering, terwijl een virtueel track record leidt tot een levensvatbaar business model, wat belangrijker is.


Reacties uit het buitenland

Vreemd genoeg hebben Nederlandse investeerders nauwelijks gereageerd, terwijl deze serie toch in de inboxen van enkele honderden van hen is binnengekomen.

Een Belgische investeerder stelde dat investeren in zijn ogen toch om “de vent” bleef draaien en niet om de tent of een business plan. Nu is de vent/het team zeker belangrijk, maar je kunt er moeilijk onder uit dat objectieve resultaten uit een simulatie meer zeggen over de investeerbaarheid van een bedrijf dan indrukken uit een gesprek. Daarnaast heb ik het idee dat velen nog niet helemaal begrijpen hoe ver je tegenwoordig kunt gaan bij het nabootsen van business processen. Letterlijk alle aspecten van klantenrespons kunnen via internet worden gesimuleerd.

Een CTO van een Nederlands bedrijf meldde dat hij in de Silicon Valley nog geen investeerders was tegengekomen die investeren in zo'n “cockpit met metertjes”, zoals ik een virtueel track record wel eens genoemd heb. Een paar namen dan: Mark Andreessen, Tim Ferris, David McClure, Noah Kagan. Alle zijn vooraanstaande angel investors. De methodiek verspreidt zich, omdat vooral door het werk van Steven G. Blank en Eric Ries van Stanford University het denken over business modeling, customer development en – in het verlengde - de risico’s en het manifesteren van start-up potentieel totaal veranderd zijn.

Het Ei van Columbus

Al met al denk ik dat we nu een revolutionaire nieuwe methode ter beschikking hebben waarmee jonge bedrijven zonder noemenswaardige kosten te maken hun potentieel kunnen tonen en daarmee financiering kunnen aantrekken. Wat een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Nu moeten bedrijven ofwel al een track record hebben, zodat naar het verleden gekeken wordt, ofwel een business plan schrijven op basis van aannames. Zowel voor ondernemers als voor investeerders is dit het Ei van Columbus.

Ik ga hierover later een handboek schrijven, maar voor nu heeft u uw voordeel gedaan met deze artikelen.


- Henny van der Pluijm



P.S.: De Venture Capital Gids is nu ook als e-boek beschikbaar, 4 euro goedkoper dan de papieren gids.

Gratis lid worden?


Probleemloos ontvangen? GMAIL HOTMAIL



1. 2100+ leden.

2. Regelmatige info over deals.

3. Unieke inzichten in investeerders en business modellen.

4. Eerste rang bij nieuwe producten en aanbiedingen.

    Afmelden altijd mogelijk. 




































Ander venture capital nieuws:


Investeringsfonds Sanoma Ventures verstrekt kapitaal aan Ippies

Investeerder Revel Partners steekt geld in 161Media

Investeerder New Enterprise Associates verstrekt groeigeld aan Silk

Risicokapitalist Sanoma Ventures verstrekt groeikapitaal aan Mijn Autocoach

Investeringsmaatschappij Antea stapt in marktleider kalibratie-apparatuur

Een revolutionaire methode van start-up financiering, deel 5

Investeren kun je leren

Een nieuwe financieringsmethode voor start-ups: de tools

Venture capitalist InVinty BV investeert in VintyKids

Risicokapitalist Neo Mobile verstrekt groeigeld aan BoosterMedia