Scale-up
Een scale-up is een bedrijf op zoek naar groei of uitbreiding van de activiteiten op het gebied van toegang tot de markt, omzet, toegevoegde waarde of het aantal werknemers. Een scale up heeft een gemiddelde jaarlijkse groei van 20 procent per jaar in werknemers of omzet over een periode van drie jaar, Daarnaast heeft een scale-up meer dan 10 werknemers aan het begin van deze driejarige periode.
Tijdstip
Een bedrijf gaat de scale-up-fase in als het proof-of-concept product is gerealiseerd. Zodra is bewezen dat dit product echt toegevoegde waarde voor klanten levert, moet het zo snel mogelijk door zo veel mogelijk klanten worden gebruikt.
Opschalen dus: van start-up naar scale-up.
ProcesIn scale-up-fase ligt de focus voor een groot deel op het uitbouwen van de organisatie. Er worden veel mensen aangenomen. Daarnaast wordt van de oprichters een andere rol verwacht. Zij moeten zich meer gaan richten op het leiden van het bedrijf. Soms betekent dat ook extern management aannemen. Afhankelijk van het groeimodel, worden er in deze fase ook flinke investeringen in marketing gedaan.
Verder kan in deze fase aan acquisitie worden gedaan om de groei verder te versnellen. Tot slot gebruiken scale-ups voor de financiering een of meerdere investeringsrondes.
|
|