Venture Media.nl - uw toolbox naar financiering -  Winkelmand (0)
Nieuws | 1001 Financieringen | Opinie en advies | Nieuwsarchief | Begrippen |
Investeerders Top 100 | Crowdfunding Gids Excel | Overzicht financieringstools | Shop |

Vijf veel gemaakte fouten bij het vragen om advies

- WAT ZIJN DE GEHEIMEN VAN PROFESSIONEEL ADVIES VRAGEN?

14-05-2024 - Groefinanciering

Op professionele wijze vragen om advies, dat zou voor de meeste ondernemers toch niet heel erg moeilijk moeten zijn, zou je denken. Nou, dat valt nogal tegen.


Jonge, beginnende ondernemers proberen vaak bij ervaren ondernemers op een geforceerde manier aan goed advies te komen. Advies bijvoorbeeld over hoe ze een partner kunnen vinden voor een project of hoe ze kapitaal voor hun bedrijf kunnen vinden.

Dat gaat meestal verkeerd, om de simpele reden dat de start-up ondernemer vaak weinig tot niets kan teruggeven.

De 'oplossing' die die startupper soms hanteert, is doen alsof hij iets te bieden heeft. Zo overkwam het me enkele jaren geleden dat ik als gast voor een televisie-programma werd uitgenodigd door de producer van dat programma. Leuk, televisie! Altijd leuk om de blits te maken bij vrienden en familie.

Hoe je je reputatie verknalt

Terwijl we praatten over de inhoud van het onderwerp, bleek de producer naast zijn tv-programma 'toevallig' ook een bedrijf te hebben. Dat bouwde websites en hij zocht daarvoor naar geld voor uitbreiding. Hij maakte dus in het gesprek van de gelegenheid gebruik me een half uur uit te horen over 'hoe het werkt met investeerders'. Op zich geen probleem, maar tegen het eind van het gesprek kwam de aap uit de mouw. De opnameserie zat er voor het seizoen al op en over een paar maanden zouden we 'weer contact hebben'. U raadt het al: nooit meer iets gehoord.

Deze 'producer' krijgt bij mij natuurlijk geen poot meer aan de grond. En dat geldt ook voor de dame die hem naar mij had verwezen. Zoek het uit!

Slinkse manieren om iets te verkrijgen, ook al gaat het maar om advies, verpesten je reputatie. Niet alleen die van jou maar ook van de mensen die jou doorverwijzen en wiens naam je hebt laten vallen.

Vijf suggesties

Hieronder een aantal fouten die ondernemers vaak maken bij het vragen om advies en tips. En hoe het beter kan.

Fout 1.Te veel vragen. Het is één ding te vragen naar de juiste weg of de juiste richting om iets concreets voor elkaar te krijgen. Het is iets heel anders om in het allereerste gesprek of bij het allereerste contact in LinkedIn al te vragen of de ander geïnteresseerd is in een langdurig partnerschap in een project of in een bedrijf. Of dat niet direct te vragen, maar dit wel als verborgen agenda te hebben. Succesvolle mensen hebben het vrijwel altijd te druk met een aantal lopende projecten en hebben daarnaast altijd nog 94 andere projecten die ze daarna graag willen uitvoeren.

Heb respect voor andermans tijd en vraag dus niet te veel. Pas als je jezelf bewezen hebt bij die persoon en als je iets concreets kan bieden, is er een kans op samenwerking.

Fout 2. In discussie gaan. Wat ik vaak tegenkom is dat ik ondernemers uitleg dat financiers altijd dit of dat willen en dat de ondernemer reageert met argumenten aandragen waarom hij een uitzondering is. Het is vrijwel onmogelijk een open geest te hebben en tegelijkertijd het beter te weten. Als je het allemaal al weet, waarom vraag je iemand dan om raad? Als je een serieuze vraag beantwoord wil hebben, begin dan met de basishouding om met respect te luisteren naar het advies dat je krijgt. Einstein zei: 'krankzinnigheid is hetzelfde blijven doen en een andere uitkomst verwachten'. Als je om advies vraagt, moet je bereid zijn je gedrag te veranderen.

Fout 3. Verwachten van niemand dat die je hand vasthoudt. Als je van een expert of andere waardevolle persoon belangrijke informatie hebt gekregen of stof tot nadenken, is de volgende stap er iets mee te gaan doen. Degene aan wie je het vraagt, gaat het niet voor jou doen. Het is jouw plan en jij moet het uitvoeren.

Recent werd ik benaderd door een ontwikkelaar van een nieuw tiny house-concept die financiering zocht om 4 units te realiseren. Ze zouden gebouwd worden op kavels die niet van hem waren, maar dat zat wel goed. Onderpand voor de financiering had hij niet, behalve een prototype dat verhuurd werd. Eigen geld ook niet, een inbreng van 50 K die hij eerst claimde bleek hij later te moeten lenen. Na wat googlen bleek dat hij ook geen marktonderzoek had gedaan. Zijn units zouden 50 K duurder worden dan vergelijkbare tiny houses. Adviezen over onderhandelen met bouwers volgde hij niet op en na enige tijd bleek dat de grondeigenaar iets anders met de grond wilde doen. Maar geen nood, hij had al een andere kavel op het oog en zou met zijn zakenpartner overleggen of ze het risico wilden aangaan. Dat was na 4 weken contact de eerste keer dat ik van die zakenpartner hoorde. Hij zou me nog op de hoogte stellen. Really? Zoek maar iemand anders. Na al een uur of 10 hieraan besteed te hebben en de ene verrassing na de andere te hebben verwerkt, zonder een cent te verdienen, was het over. Deze jongen hoeft niet meer terug te komen.

Fout 4. De vraag aan de verkeerde persoon stellen. Dit is een fout die erg vaak onbewust gemaakt wordt. Als je een juridische vraag hebt, stel je deze niet aan de webmaster van een juridische website. Een vraag over businessplannen stel je niet aan een gemeente-ambtenaar, ook niet van de afdeling economische zaken van je woonplaats. Dat is verspilling van jouw en hun tijd en het zet je op een verkeerd spoor, want deze personen zijn geen experts op dat gebied.

Fout 5. Geen opvolging geven. Dit is een fout die - is mijn ervaring - ook regelmatig wordt gemaakt door ervaren professionals. Het is geen halszaak, maar het is zo jammer dat veel ondernemers hieraan voorbij gaan.

Als mensen de tijd hebben genomen om jou ergens mee te helpen, is het eerste wat je daarna moet doen hen te bedanken voor hun tijd en moeite. Dat is het eerste deel van de opvolging. Maar daarna, als je ze later nog eens spreekt en als je sinds je laatste ontmoeting een succesje hebt behaald dat deels door hun advies werd veroorzaakt, vertel het ze! Dat voelt altijd goed en het zou zo maar kunnen dat ze je meteen nog een goed advies of een introductie geven. Je hebt er alleen maar voordeel van.

Doe in elk geval je voordeel met deze tips! Relaties opbouwen is een onderdeel van het professionele leven. Gebruik de adviezen om sneller je doelen te behalen met je bedrijf of in je carrière.


Zie het overzicht van financierings-tools


Henny van der Pluijm

Er zijn goede redenen waarom 95 procent van de kapitaalzoekers nooit funding vindt. Leer op deze website hoe de 5 procent het wel lukt.




Venture
Capital
Stappenplan e




Venture
Capital
Ranking




Venture
Capital
Businessplan




Venture
Capital
Businessplan




Crowdfunding
Gids
Excel




Venture
Capital
Begrippen




Venture
Capital
Begrippen ePu




Lezing
Informal
Investors




Lezing

Waagkapitaal








Ander nieuws:


25 Misverstanden over investeerders, en dit is de zesde

Reminder. Top 100 Investeerders Gids Excel met korting

Top 100 Investeerders Gids Excel met korting

De Top 100 Investeerders Gids: nu als spreadsheet

Investeerders Top 100. Hoofdstuk 1 gratis

Hoeveel investeerders kan Nederland hebben

De Investeerders Top 100... Wat is nog meer nieuw

De Investeerders Top 100. Wat is nieuw

Het nieuwe boek Investeerders Top 100 ... is beschikbaar

25 Misverstanden over Investeerders .... dit is de vijfde




Gratis abonneren?
(Adviezen, kortingsacties, nieuws over deals)
   


ALGEMEENONS BEDRIJFCONTACTINFORMATIE
Algemene voorwaardenBestellen en betalenI.T. Media
Privacy policyFAQDuit 8
Over ons2353 SG Leiderdorp
SitemapKvK.nr. 28080068
Tel: 071 589 4000
BTW: NL001976454B41


Copyright (c) 2001 - 2024 I.T. Media. Alle rechten voorbehouden.