Waardebepaling bedrijf
Waardebepaling van een bedrijf is een vereiste voordat er in een bedrijf wordt geinvesteerd of wanneer een bedrijf wordt gekocht of verkocht. De waardebepaling van een bedrijf komt in een investeringstraject meestal voor het eerst aan de orde bij de opstelling van het term sheet en wordt sterk beinvloed door het due diligence-traject.
Waardebepaling bedrijf: verschillende methodenEr bestaat geen simpele of objectieve methode om de waarde van een bedrijf te bepalen. Wel zijn er verschillende methoden gangbaar die, afhankelijk van de situatie, worden gebruikt om de waarde van een bedrijf te bepalen. Er kan grofweg worden uitgegaan van:
. de intrinsieke waarde-methode . de rentabiliteitsmethode . de discounted cashflow-methode of dcf-methode.
Waardebepaling bedrijf: intrinsieke waardeDe methode van intrinsieke waarde bestaat er uit dat er eerst een optelsom wordt gemaakt van de actuele waarde van de activa van het bedrijf en dat vervolgens de waarde van alle passiva wordt afgetrokken die niet tot het eigen vermogen behoren.
Waardebepaling bedrijf: rentabiliteitsmethodeBij de rentabiliteitsmethode wordt bij de waardebepaling uitgegaan van de winst die het bedrijf nu maakt. De waarde wordt die wordt vastgesteld is een meervoud of veelvoud van de winst. De vermenigvuldigingsfactor is daarbij afhankelijk van een vast te stellen rentevoet. In de praktijk verschilt de vermenigvuldingsfactor naar gelang de sector waarin het bedrijf zich bevindt.
Waardebepaling bedrijf: discounted cash flow-methodeBij de discounted cash methode gaat het om het doorrekenen van toekomstige winsten.
|
|